خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

                                تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

    طبق برنامه ICPD،برنامه پکن وICPD+5 رسيدگي به حقوق جوانان و افزايش آگاهي آنها به خصوص در زمينه بهداشت باروري جز اولويت هاي بهداشتي قرار گرفته است.

    نوجوانی دوره عبور از بچگی به بلوغ وبزرگسالی است ،همراه با تغییرات و فرآیندهای شخصیتی ،روانی ،جنسی و جسمی.چگونگی کیفیت این عبور وابسته به شرایط اجتماعی ،خانوادگی ،فرهنگی و حتی کوچکترین روابط شخصی است. خانواده ها و مراکز سلامتی با آگاه ساختن نوجوانان در مورد فرآیندهای جنسی دوران بلوغ ،عوارض روابط جنسی غیر ایمن و طولانی مدت میتوانند در گرفتن یک تصمیم منطقی به آنها کمک کرده و با تاخیر انداختن سن شروع روابط جنسی به افزایش سطح سلامت جامعه نیز کمک کنند.هر ساله تعداد زيادي از انسانها به دليل عدم آگاهي يا رعايت نکردن مسائل بهداشتي و يا به دليل فرهنگ وآداب ورسوم و تبعيض هاي جنسي آميزش هايي انجام مي دهند که عوارض زيادي از قبیل بیماریهای جنسی ،بارداریهای ناخواسته و شکستن قوانین و حریم های اجتماعی به همراه دارد.رشد و عملکرد مغز تنها در برابر عوامل هورمونی پاسخگو نخواهد بود بلکه وابسته به ژنتیک، شرایط تغذیه ای،تحصیلی،احساسی و تجارب زندگی نیز میباشد.در سن 10-12 سالگی prefrontal lobe  که وظیفه کنترل هوس ها ارائه دادن دلیل و بررسی فعالیت های پیچیده را دارا میباشد به صورت کامل شکل نگرفته،روابط احساسی نیز در سن 15-16 سالگی به اوج خود میرسد.  طبق آمارها بسياري از نوجوانان از وجود STI يا HIV و يا علائم آنها آگاه نبودند يا علائم اين بيماريهاي را به علت هاي ديگر نسبت مي دادند ابتلا به این بیماری ها نیز عوارضي مانند انسداد لوله ها ، بيماريهاي عفوني لگني،حاملگي هاي خارج رحمي ، سرطان سرويکس ،نازايي ، عوارض پيش از تولد و مرگ را مي تواند به دنبال داشته باشد. براساس تحقيقات ، تحصيل نوجوانان و آموزش هاي کافي در مورد رابطه جنسي ، خطرات و پيامدهاي اين فعاليت ها را کاهش مي دهد. باتوجه به گسترش اين مسائل درکشورمان به بررسي اين موضوع مي پردازيم .

    اوایل نوجوانی در آماده سازی نوجوانان برای قادر ساختن آنها "برای داشتن مسئولیتی مثبت در قبال جنسیت خود و تجارب جنسی خود" بسیار پر اهمیت میباشد.منابعی که نوجوانان اطلاعات جنسی خود را از آنها دریافت میکنند ، میزان درستی مطالب و مفهوم آنها مورد بررسی قرار گرفته،شواهد حاکی از آن است که پسران برای دستیابی به این اطلاعات اغلب به دوستان،اینترنت فیلم و مجلات جنسی مراجعه میکنند و دختران اغلب این اطلاعات را از والدین ،معلم ها و افراد مورد اعتماد دیگر بدست می آورند.

    طبق تحقيقات حضور نوجوانان در مدارس و در يافت آموزش هاي لازم براي مهارت هاي زندگي ، کسب آگاهی در مورد باورها و ارزش های اجتماع و هویت خویش ،تامین اطلاعات و مهارتها در مورد سیستم تولید مثل و درک جنبه های مثبت فعالیت جنسی و رفع عواملي مانند فقدان دسترسي به مراکز سلامتي،هزينه هاي مالي ،نگراني از افشاي فعاليت جنسي شان که مانع پيگيري و مراقبت هاي لازم در نوجوانان مي شود با نتايج مثبتي از قبيل استفاده از روش هاي جلوگيري از بارداري ،آشنايي با حقوق خود و نتايج منفي مانند ادامه فعاليت هاي جنسي همراه بوده است.باید در نظر داشت که آموزش جنسی یک برنامه آموزشی برای پیشرفت و تکمیل یک بعد شخصیتی انسان هاست  نه آموزش روابط بین زن و مرد.شش نکته کلیدی که باید در این برنامه های آموزشی مد نظر قرار گرفته شوند:(رابطه ها)،(ارزش ها،گرایش ها و مهارتها)،(فرهنگ ، اجتماع ، حقوق هر جنس مطابق با آیین نامه حقوق بشر)،(رشد انسان:جسمی ، ذهنی ، بلوغ...)،(روابط جنسی)،(سلامت و بهداشت جنسی و تولید مثل) میباشند.

    علاوه بر رشد عقلانی و بلوغ ، بسیاری از مهارتها و تصمیمات مشکلی که نوجوانها باید با آنها آشنا شوند و فراگیرند در ارتباط با آموزشهای خانواده ،اجتماع ، مدارس ، برنامه های تفریحی ، محل کار و...است به عبارت دیگر کسب مهارت ، فرآیندی بیولوژیکی و اجتماعی میباشد. جدای از مهارتهایی که به صورت آکادمیک و تلاش و کوشش کسب میشوند، مهارتهای زندگی اغلب بر سه اصل و پایه تقسیم بندی میشوند:

    1/ مهارتهای ادراکی:شامل حل مسائل و مشکلات ، درک و فهم نتایج، تصمیم گیری و فکر کردن، برآورد شخصی

    2/ مهارتهای اجتماعی ویا بین فردی:شامل ارتباطات مذاکرات،همکاری ها,همدردی و اظهار نظرکردن

    3/ مهارتهای غلبه بر احساسات: شامل کنترل احساسات ، فشارهای روحی روانی ، انگیزه و هوس

    بر اساس مطالعات اگر نوجوان ، خود پيگير اطلاعات يا خدمات مرتبط با سلامت جنسي و توليد مثل باشد و به ميزان کافي آگاه شود با کاهش عوارض آميزشهاي غير آگاهانه و افزايش استفاده از روش هاي جلوگيري از بارداري و STI (بخصوص کاندوم)، افزايش توانايي و ظرفيت نوجوانان در فکر کردن به نتايج اعمال خود و افزايش پذيرش مسئوليتهاو اعمال جنسي و اجتماعي خود،افزايش اعتماد به نفس براي رد کردن روابطي که مايل به آن نيستند واجتناب از آميزش هايي که شريک جنسي شان از کاندوم استفاده نمي کند و يا نپذيرفتن ازدواج هاي اجباري و زود هنگام همراه خواهد بوده و به این درک میرسد که آمیزش جنسی یک راه ابراز علاقه و مهارت برای ازدواج و مساله شخصی بین زوج است.

    منابع:برگرفته ازخلاصه مقالات همایش منطقه ای اصفهان.(نویسندگان مینا بیاتی )


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : نوجوانان ,جنسي ,مورد ,روابط ,اطلاعات ,آموزش ,آميزش هايي ,قرار گرفته ,
    تاثيرات مثبت و منفي آموزش در آميزش هاي جنسي نوجوانان

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده